بلیچینگ (سفید کردن دندان ها)

دندانها از دو بخش مینا و عاج تشکیل شده اند. مینای دندان روی عاج را پوشانده و باعث شفافیت و سفیدی دندان میشود . رنگ طبیعی دندان ها در افراد مختلف متفاوت است، ضخامت مینا در بعضی افراد بیشتر است که منجر به داشتن دندانهایی با شفافیت بیشتر میشود. اما به مرور زمان و با افزایش سن، بر اثر سایش مینا رنگ عاج نمایانتر میشود. بنابراین با گذشت زمان رنگ دندان ها زرد تر یا در بعضی از موارد به خاکستری متمایل میشوند. همچنین بعضی رنگدانه ها نیز به داخل خلل و فرج مینا نفوذ کرده که تغییر رنگ واضحتری را باعث میشود. گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب میکند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندانها میشود.

مهمترین عامل تغییر رنگ دندانها:

1. مصرف بعضی از نوشیدنی ها و خوراکی ها که حاوی رنگدانه هایی هستند، مانند چای ، قهوه، شراب قرمز، نوشیدنی های گازدار،آبمیوه های تیره رنگ ( آب انگور، آب سیب، آب هویج، ... )، چغندر، اسفناج، ...
2. سیگار کشیدن
3. افزایش سن
4. عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان
5. مصرف بعضی از داروها از قبیل تتراسایکلین، برخی آنتی هیستامین ها، برخی قرص های آنتی سایکوتیک که که لکه های عمیقی بر روی دندان بر جای میگذارند. 6. شیمی درمانی و رادیو درمانی سر و گردن در بعضی موارد میتوانند رنگ دندان ها را تغییر دهند
در جامعه امروزی، انسانها به دنبال زیبایی و بهبود وضعیت ظاهری خود هستند که لبخند زیبا نقش مهمی در ظاهر زیبای یک فرد ایفا میکند. سفید کردن دندان ها این مساله را بهبود میبخشد و لبخندی درخشان به فرد هدیه می دهد. سفید کردن دندان‌ها باعث از بین رفتن رنگ‌هایی می‌شود که به‌ مرور زمان بر روی دندان باقی مانده‌ است. حتی این روش باعث از بین رفتن رنگ‌های نامناسب ژنتیکی نیز می‌شود.

چگونه دندان ها سفید میشوند؟

سفید کردن دندان یا همان بلیچینگ دندان یعنی روشن تر کردن دندانها توسط ماده مخصوص سفید کننده دندانپزشکی که انواع و غلظتهای متفاوت دارند. دو روش کلی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد :
1. بلیچینگ در خانه (home bleaching):
در این روش دندانپزشک، از هر دو فک قالبگیری میکند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل میدهد. در همان جلسه ماده لازم جهت بلیچینگ در خانه نیز به شما داده میشود.
2. بلیچینگ در کلینیک (office bleaching):
در این روش ابتدا لثه ها با مواد مخصوص پوشانده و محافظت میشود، سپس مواد سفید کننده با غلظت بالا بر روی دندانها گذاشته میشود. عامل سفید کننده بر روی مینا (سطح دندان) و عاج اثر میگذارد و به هیچ وجه به بافت داخلی دندان نفوذ نمیکند.
ماده اصلی سفید کردن دندان ها پر اکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرمهای مینایی شده و آنها را از بین میبرد. به مرور زمان این ماده به قسمتهای زیرین مینا در عاج نفوذ میکند و رنگ آن را روشنتر کرده و باعث سفید شدن دندان میشود. ماده موثره بعضی از این مواد یا با لیزر یا با نور و یا با گرما فعال میشود، بعضی با نور که فرق چندانیدر نتیجه آنها وجود ندارد.

نکاتی که قبل از انجام بلیچینگ دندان ها باید بدانیم

1. مطالعات متعددی ثابت کرده اند که سفید کردن دندان بی خطر و موثر است. فقط در مورد خانمهای باردار، شیرده و کسانی که دندانهای بسیار حساسی دارند بلیچینک دندان تجویز نمیشود. در ضمن در سنین پایین (قبل از بلوغ) نیز از روش بلیچینگ دندان برای سفید کردن دندانها استفاده نمی شود.
2. قبل از انجام بلیچینگ دندان ها، میبایست رادیو گرافی کامل از دندان های بیمار گرفته شود تا وضعیت دندان ها برسی شود. ابتدا دندان‌های پوسیده‌ باید ترمیم شود.
3. بلیچینگ بر روی روکش‌ها، لمینت ها و نواحی زرد ریشه دندان که از تحلیل لثه‌ها نشأت می‌گیرد، تأثیری نمی‌گذارد.
4. قبل از بلیچینک دندان ها به طور کامل جرگیری شوند این عمل باعث می‌شود که تأثیرات بلیچینگ بر روی دندان‌ها بسیار بالا برود.
5. ممکن است دندان ها را تا مدتی کمی حساس باشند که این مورد طبیعی است و معمولا با خمیردندانهای ضد حساسیت قابل درمان است.
6. بلیچینگ دندان یک درمان دائمی نیست و نیاز به تکرار دارد. البته درمان سفید کردن دندان ها در بازه زمانی زیر یک سال به هیچ ئعنوان توصیه نمی شود.
7. البته رعایت بهداشت فردی، عادات غذایی و مراقبت های بعد از درمان در افزایش مدت ماندگاری بلیچینگ تأثیر گذار است.