نکات طلایی برای سلامت دندان ها

 

هر شش ماه یك بار به دندانپزشك مراجعه كنید و جرم گیری را در برنامه‌های بهداشتی سالانه خود قرار دهید.

 حداقل 2 بار در روز دندان‌های خود را مسواك بزنیم؛ البته یكی از این دفعات حتماً  باید قبل از خواب باشد و یکی دیگر قبل از صبحانه. مسواک زدن دندان ها قبل از هر وعده صبحانه، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

فراموش نشود که مسواک زدن به روش صحیح از ارکان اصلی مقوله بهداشت دهان و دندان مي باشدو موجب از بین رفتن جرمها وجلوگیری از پوسیدگی می شود. هدف اصلی مسواک زدن پاک کردن مواد غذائی که در طی روز مصرف مي شود، از سطوح مختلف دندانی است. در شرایط ایده ال، میبایست دندان ها را بعد از هر سه وعده غذایی  و به مدت 3 تا 5 دقیقه با دقت مسواک کرد. روش های مختلفی برای مسواک زدن وجود دارد که میتوان از آنها بهره گرفت. اما در اینجا به اختصار یکی از روش های مناسب معرفی میشود.

  • ابتدا دندانهای فک بالا را از بالا به پایین و سپس دندانهای فک پایین را از پایین به بالا، هم سطح خارجی و هم سطح داخلی آنها را به خوبی مسواک بزنید.

  • سپس با حرکت چرخشی تمام سطوح داخلی و خارجی دندان های هر دو فک را مسواک بزنید.

  • و در آخر سطح جونده دندان ها را با دقت و با حرکت رفت و برگشت مسواک بزنید.

 نخ دندان در پیشگیری از ایجاد جرم بسیار موثر است. روزی یک بار قبل از مسواک‌زدن  با نخ دندان حاوی فلوراید، بین دندان‌ها را تمیز کنید.

 حتماً بعد از مصرف مواد غذایی رنگی و شیرین دهان خود را با آب شستشو دهید.

 در صورتی كه جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری دندانهایتان به سرما و گرما حساس شد، نگران نباشید به مرور زمان رفع خواهد شد.

   بعد از جرم گیری حتماً از دهانشویه مناسب استفاده نمایید تا در بهبود زخمهای به جا مانده از جرم موثر افتد. استفاده مداوم از دهانشویه‌ها زیاد توصیه نمی‌شود و یك هفته بعد از جرم گیری می‌توانید استفاده از دهانشویه را قطع نمایید.