توضیحات و مراقبت های بعد از جرمگیری

جرم گیری، فرآیند پاکسازی دندان ها از جرم و پلاک دندانی با ابزارهای دندانپزشکی بوده  که باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود. بروساژ و جرم گیری دندان همچنین باعث بهبود ورم لثه تا قبل از تبدیل شدن به یک بیماری لثه شدیدتر می شود.  

بزاق دهان به صورت طبیعی دارای املاح بسیاری است که در قسمت‌هایی از دهان و دندان‌ها رسوب می‌کند و به مرور زمان هم میکروب‌های دهانی و مواد غذایی به این رسوبات اضافه می‌شوند. در مراحل اولیه این پلاک‌ها براحتی با مسواک‌زدن و نخ‌ دندان کشیدن قابل پاک شدن است، اما به مرور زمان به لایه‌ای سخت تبدیل می‌شود که نیاز به مداخلات درمانی دارد؛ پس برای از بین بردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه و جرمگیری کنید.

وقتی دندان ها جرم می گیرند، این جرم باعث تخریب بافت لثه و به دنبال آن پوسیدگی دندان ها می شود؛ در نتیجه جرمگیری یک اقدام درمانی است. پس از جرم گیری و پاکسازی ریشه دندان، دندان ها در برابر پلاک مقاوم تر هستند و لثه ها می توانند به وضعیت سالم و صورتی رنگ معمول خود بر گردند.

 
پس از جرمگیری چه ملاحظات و مراقبت هایی نیز نیاز است؟

 

  • پس از جرم‌ گیری تا ۲۴ ساعت از خوردن غذاهای رنگ‌دار مانند سس قرمز، انواع ادویه، چای، قهوه، نوشابه، شکلات و … همچنین انواع دخانیات جداً خودداری کنید. (افرادی که زیاد چای و قهوه مصرف می‌کنند و سیگار می‌کشند زودتر دچار جرم دندان خواهند شد.) حتماً بعد از مصرف مواد غذایی رنگی و شیرین دهان خود را با آب شستشو دهید.

  • پس از جرم گیری حتما از دهانشویه مناسب استفاده نمائید تا در بهبود زخم های به جا مانده از جرم گیری موثر واقع شود.

  • استفاده ازسرم فیزیولوژی یا آب نمک درروزجرم گیری نیز به التیام لثه کمک می نماید.

 

  • درصورتیکه پس ازجرم گیری،خونریزی مختصری ازلثه داشتید نگران نباشید. بعد 2 یا 3 روز برطرف می شود.

 

  • پس از جرمگیری ممکن دندانهای شما کمی به سرما حساس شوند، این حساسیت پس از جرم‌گیری شایع و به علت برداشتن جرمها از روی دندان می‌باشد. مدت زمان این حساسیت ممکن است تا چند روز به طول بینجامد. برای کاهش این علایم برای چند روز اول، از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد خودداری کنید. ‌البته این حساسیت همیشگی نیست و بعد از چند روز از بین می‌رود.

 
بسیار مهم است که برای تکمیل درمان و بهبودی کامل رعایت بهداشت را به صورت صحیح و کامل انجام دهید. 2 تا 3 مرتبه مسواک زدن و 1 تا 2 مرتبه نخ دندان کشیدن درشبانه روز برای حفظ سلامتی دندانها ضروری است. جرم گیری را در برنامه‌های بهداشتی سالانه خود قرار دهید.