جرمگیری

جرم چیست؟

به لایه های رسوبی که روی لثه و دندان ها ایجاد شده و باعث بوی بد دهان شده و سلامت دندان و لثه ها را هم تهدید کرده و باعث بروز بیماری های دهانی شده و به مرور به پوسیده شدن دندان ها منجر شده.اگر از جمله افرادی هستید که زیاد قهوه و چایی مصرف میکنید و یا سیگار میکشید، باید بدانید که جرم بیشتری روی دندان ایجاد میشود و باید به روشی این جرم ها را از روی دندان ها از بین برد . به گفته ی دندانپزشکان بزاق دهان املاح زیادی را ترشح میکند که به درون لثه و دندان ها رسوخ کرده و ایجاد میکروب دهان شده و مواد غذایی هم به این املاح اضافه شده و باعث پلاک و جرم دندان ها می شود.
اگر این جرم های دندان از بین نروند به مرور زمان سخت شده و از بین بردن آن ها سخت تر شده و حتما باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کرد تا به جرم گیری دندان اقدام شود.

انواع جرمگیری :

به طور کلی دو نوع جرم گیری وجود دارد اول جرم گیری دستی که در این شیوه دندانپزشک با یک ابزار و به صورت دستی اقدام به جرم زدایی می کند.این شیوه برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است بیمار در این روش احساس راحتی نداشته باشد. تنها افرادی که جرم کمی بر روی دندانشان دارند می توانند نیاز خود را از طریق این روش برآورده کنند. به این سبک جرم گیری سطحی نیز گفته می شود. نوع دوم جرم گیری توسط دستگاه می باشد.در این نوع که از ابزارهای التراسونیک استفاده می شود.پزشک تمامی جرم ها را به صورت تک به تک از دندان ها خواهد گرفت.در این روش دستگاه با ایجاد لرزش های کوچک و مداوم جرم ها را می زداید. این روش به هیچ وجه درد ندارد چون در طی فرآیند جرم گیری دندان قرار نیست لایه ای از روی سطح دندان شما برداشته شود.

هر چند وقت باید جرمگیری کنیم؟

این تماما بستگی به این دارد که شما تا چه اندازه به بهداشت و سلامت دندان های خود اهمیت می دهید. حتما سالی یک بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید. البته بسته به نوع بزاق افراد جرم گیری می تواند زودتر یا دیرتر لازم باشد. به یاد داشته باشید با روش صحیح مسواک زدن تشکیل جرم را به حداقل خواهید رساند.
در صورتی که جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری ممکن اسن دندان هایتان به سرما و گرما حساس شود اما نگران نباشید به زودی رفع خواهد شد و برای کاهش سریعتر حساسیت میتوانید از خمیر دندان و یا دهانشویه ضدحساسیت استفاده کنید.